De Big 5 met een gouden randje - Reisverslag uit Lake Tekapo, Nieuw Zeeland van Sietske Meij - WaarBenJij.nu De Big 5 met een gouden randje - Reisverslag uit Lake Tekapo, Nieuw Zeeland van Sietske Meij - WaarBenJij.nu

De Big 5 met een gouden randje

Door: Sietske

Blijf op de hoogte en volg Sietske

01 December 2011 | Nieuw Zeeland, Lake Tekapo

Ons laatste berichtje vanuit Nieuw Zeeland…

Op vakantie probeer je altijd bestemmingen te vergelijken met elkaar… Oh die Fjorden heb je ook in Noorwegen of oh, die zeeleeuwen kun je ook bij het dolfinarium zien. Vergelijken heeft in Nieuw Zeeland in elk geval geen enkele zin. Hier is het gewoon mooier, hoger, groter of meer. Ons laatste berichtje heb ik in Te Anau geschreven. Na die tijd hebben we elke dag weer iets gedaan wat ons verbaasde of waar we van onder de indruk waren. Kon dat nog na wat we allemaal al gezien hadden? Daar heb ik maar 1 antwoord op JA!

Op zaterdag 26 november zijn we naar Manapouri gereden. Vanuit hier zijn we aan boord gestapt van een boot die ons naar de Doutbful Sound bracht. Na een tocht van ongeveer 2 uur over een meer en een stukje met de bus kwamen we bij de boot aan. Met deze boot zijn we door de Doubtful Sounds gevaren. Een Fjorden gebied met veel zeedieren. Hier hebben we heel veel dieren en mooie uitzichten gezien. In Nieuw Zeeland heb je ook een Big 5 om te spotten, daarvoor hoef je helemaal niet naar Zuid Afrika. Op 1: de Potvis 2: Kiwi 3: Pinguïns, 4: Dolfijnen 5: Zeeleeuwen/Zeehonden. Na het bezoeken van de Sounds konden we weer wat ontbrekende dieren afvinken op ons lijstje. Tijdens de cruise in de Doubtful Sounds zagen we zeehonden en pinguïns! De pinguïns ‘doken’ op verschillende plekken op wat erg bijzonder is om te zien. Bij de Doubtful Sound hadden we een overnachting bijgeboekt waardoor een rustmomentje in de reis hadden. Erg veel rust kregen we echter niet want we moesten constant naar buiten rennen om al het natuurschoon te bewonderen tijdens de cruise. De dag erna zijn we na het uitchecken doorgereden naar de Milford Sound. De weg er naartoe was ontzettend mooi. Ik denk de mooiste weg die we in heel Nieuw Zeeland hebben gezien. Overal werden we omringd door bergen en watervalletjes. Onderweg hebben we ook een stop gemaakt bij een waterval. Toen we terugkwamen was onze camper omringt met Kea’s grote papegaaien die bekend staan als grote eigenwijze maar zeer intelligente vogels. Op de foto’s kun je zien tijdens welke activiteit we deze vogel aantroffen…
In de Milford Sounds zijn de bergen rondom nog hoger. In eerste instantie waren we er alleen naartoe gereden om de weg te zien maar last minute hebben we daar nog een middag cruise gemaakt. Achter waren we blij ook want ook tijdens deze cruise zagen we zeehonden en pinguïns, maar we werden ook verrast door dolfijnen! Er kwamen er 2 voor de boot zwemmen! In de verte zwommen er meer maar bleven op afstand.

Na deze verassende cruise zijn we weer terug gereden richting Te Anau. Onderweg zagen we diverse kampeerplaatsen waar je kon wildkamperen. Hier zijn we voor het donker werd gestopt. Heel spontaan hebben we toen besloten om een nachtje te gaan wildkamperen. Aangezien we voldoende eten en water mee hadden kon dat prima. Het uitzicht vanaf onze plek was super en was een bijzondere ervaring. In de ochtend hebben we ook gebruik kunnen maken van onze douche in de kamper dus er kwam voldoende luxe bij kijken :)

De volgende dag zijn we vanuit ons privé domein doorgereden naar de Caitlins. Een gebied in het zuidoosten van het zuidereiland. Dit gebied staat bekend om alle zeedieren die er zitten zoals dolfijnen, zeeleeuwen, zeehonden en pinguïns. Wij hadden erg veel geluk. Bij een stop plek aan de kust zagen we een glanzende steen in het water liggen. Opeens draaide de steen zich om en stak het zijn vinnen uit. Al snel hupste de steen richting het strand en zagen we een Zeeleeuw onze kant op hobbelen. Op zo’n 10 meter afstand ging hij heerlijk in het zonnetje liggen in het zand. Dichterbij had voor ons ook niet gehoeven… Onze Big 5 was nu geheel compleet!

Na een nachtje in de Caitlins zijn we langs de kust en wat off road weggetjes doorgereden. Onderweg hebben we nog een pinguïn gespot. Vervolgens zijn we door het binnenland weer omhoog gereden naar Mount Cook. Halverwege daar naartoe losten de wolken voor ons op en bij aankomst zagen we Mount Cook achter het meer liggen in de stralende zon. Mooier konden we het ons niet voorstellen! Een week eerder hadden we al aan de andere kant van Mount Cook gestaan bij de Frans Josef Glacier maar hier hadden we gezien de bewolking niet eens een puntje van de berg gezien. Nu werd ons geduld beloont :) Mount Cook is de hoogste berg van Nieuw Zeeland met een hoogte van 3754 meter. De nacht hebben we op een camping doorgebracht waarbij we vol zicht hadden op Mount Cook.

De volgende ochtend was de lucht nog steeds strak blauw en stond er geen wind… Een mooie dag om een vluchtje te gaan maken. Om 10 uur zaten we allebei met een hele grote grijns in de helikopter omhoog richting de bergen en Mount Cook! We hebben een vlucht van 45 minuten gemaakt waarbij we na 10 minuten al op 2478m hoogte zaten! Na een korte landing op een bergtop van zo’n 2300 meter vlogen we verder richting de Mount Cook en de gletsjers die daarachter lagen: Fox gletjser en Frans Joseph gletsjer! Deze hebben we nu dus ook vanuit de lucht gezien wat nog spectaculairder was dan toen we er een week eerder op stonden. Deze helikopter vlucht was letterlijk tot nu toe het ‘hoogtepunt’ van de reis.

Na de helikoptervlucht zijn we een wandeling gaan maken door een vallei waarbij je we Mount Cook weer vanaf de grond konden bewonderen. Aan het einde van de wandeling kwamen we on ze ‘reisgenootjes’ ook weer tegen. Een Nederlands stel wat hier al de gehele reis achter ons aan rijdt… ;)

Gezamenlijk zijn we toen naar Lake Tekapo gereden waar we nu nog staan. Dit is een groot meer op zo’n 4 uur rijden vanaf Christchurch. Hier hebben we nu voor het eerst een echte rustdag tijdens de reis. Hiervoor was er gewoon zoveel te zien dat we daar geen tijd/behoefte aan hadden…

Morgen rijden we weer verder richting Akaroa iets ten zuiden van Christchurch. Hier kunnen we nog een laatste keer dolfijnen spotten als ze in de buurt zijn. Komen de zondag zit ons Nieuw Zeeland avontuur er al weer op, maar niet getreurd… We gaan nog 6 nachtjes lekker bijkomen op Fiji ;) Hier verwachten we niet dat we internet of mobiel bereik hebben… We zijn dan dus echt even van de bewoonde wereld :) Op 9 december vliegen we vanuit Fiji weer richting huis en kunnen jullie na 10 december (dan landen we) de foto’s komen bewonderen…

Veel liefs en tot snel!

Sietske en Edwin

• 01 December 2011 - 07:01

Rebecca:

wow siets, wat een geweldig verhaal weer! helemaal te gek! geniet nog even van nieuw zeeland, ik hoop dat jullie nog wat dolfijnen kunnen spotten en hierna veel plezier op fiji hebben, even lekker bijkomen van alle indrukken! wij komen zeker in de loop van de maand even langs om de foto's te bewonderen en even bij te kletsen, geweldig!

• 01 December 2011 - 07:33

Emilie:

Wat een belevenissen weer! Geweldige foto's trouwens! Zou natuurlijk graag de rest willen zien als jullie weer terug zijn.

Geniet nog lekker van jullie laatste dagen daar en natuurlijk nog een weekje Fiji.

• 01 December 2011 - 08:09

Arjan En Amelia:

Wat een belevenis allemaal. En ook nog wildkamperen. Jullie zijn nu doorgewinterde camperaars. Geniet nog even van de laatste dagen nieuw-zeeland en dan op naar Fiji. Hier missen jullie niets want het is echt herfstweer, wind, veel wind en regen.

• 01 December 2011 - 08:26

Trinette:

Heerlijk allemaal. En wat een geweldige ervaring voor je nieuwe baan. Ik denk dat al je nieuwe klanten straks richting Nieuw Zeeland afreizen. Je hebt ze in ieder geval wat te vertellen.

• 01 December 2011 - 08:46

Ellen:

WOW! WOW! WOW! Wat een ervaringen weer zeg. Ik ben heel benieuwd naar alle foto's, want deze voorproefjes zijn al zo leuk. Veel plezier op Fiji en hopelijk zit het weer daar mee, zodat jullie aan je kleurtje kunnen werken. Welke kleur mag je zelf bepalen ;-) Liefs!

• 01 December 2011 - 09:05

Muriël:

En... Wat is het mooiste land van de wereld?!!!
    Geniet van jullie laatste dagen in Nieuw Zeeland en dan lekker uitrusten op Fiji!!!

• 01 December 2011 - 09:28

Susan:

Jullie laatste berichtje alweer..... Wat gaat dat snel ! En wat een mooi verhaal weer ! Het klinkt allemaal zo gaaf. Met jullie verhalen en foto's lukt het toch aardig om alles over te brengen en een indruk te krijgen al moet je er eigenlijk gewoon zelf bij zijn natuurlijk ! Ook waanzinnig mooie foto's hoor !!! Veel variatie !!
    Het zal gek zijn om Nieuw-Zeeland te verlaten straks. Heel veel plezier op Fiji !!!!!! Geniet er lekker van !!! Tot gauw. Nog even niet aan denken maar tot 11/12, dan kan ik alles live horen !!!
    X Suus.

• 01 December 2011 - 09:32

Anouk:

Hee lieverds..echt zo leuk steeds die verhaaltjes!!! Steeds zit ik met open mond die verhalen en prachtige foto's te lezen/bekijken. Ben heel erg benieud als jullie terugkomen.. en als ik eerlijk ben, mis ik mijn koptelefoontje ook heel erg, dus we moeten maar snel afspreken..
    Gr Nouk

• 01 December 2011 - 10:43

Francien En Kees:

Wat moeten we nog zeggen? Alles wat we wilden zeggen lazen we al hierboven... Fantastisch wat jullie allemaal meemaken en vooral de leuke verslagen van jullie, en deze was lekker lang, dus flink wat te lezen! Die helikoptervlucht naar Mount Cook lijkt me helemaal te gek. Wat een mazzel met dat weer! Pas maar op met die kea's, dat is echt tuig! (neem er maar eentje mee als gezelschap voor Iwan) Nog heel veel plezier en ga maar lekker relaxen onder de palmbomen op Fiji!
    Lekker even bijbruinen.... Hier regent en waait het hard!
    XXXX

• 01 December 2011 - 19:10

Vincent:

Hoi Siets en Edwin,

Wat zien jullie er op elke foto gelukkig uit. Het kan eigenlijk ook niet anders als ik die verhalen er bij lees. Het zal leuk zijn om jullie binnenkort weer te zien.

Groeten,

Vincent

• 01 December 2011 - 21:06

Angie:

Wat een leuke foto´s! Geniet nog ff van de laatste paar dagen Nieuw Zeeland en heel veel plezier op Fiji!
    Tot 11 december;) (zoals Suus al zei nu nog niet aan denken) xxxxxxxxx Angie

• 02 December 2011 - 21:58

Joost En Annemieke:

Hey Reisgenootjes,

Wij zitten inmiddels op het vliegveld te wachten op het vliegtuig richting Singapore.

Gister hebben we de scenic drive bij Akaroa gereden, erg mooi. Daarna de camper ingeleverd en nog even rustig in de zon gezeten bij het zwembad. Dat is zeker wat voor Edwin, want het water is niet heel erg warm. Bij het hotel kan je goed eten, dus ook dat was wel weer erg makkelijk.

Veel plezier op Fiji en tot in Nederland

Groetjes

Joost en Annemieke

• 06 December 2011 - 18:08

Tiemen:

Kiwi's: raar vogeltje, maar wel heel erg leuk. Wat een avontuur.