Van regenwouden naar Hobbits - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Sietske Meij - WaarBenJij.nu Van regenwouden naar Hobbits - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Sietske Meij - WaarBenJij.nu

Van regenwouden naar Hobbits

Door: Sietske

Blijf op de hoogte en volg Sietske

25 November 2011 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Er zit niet veel tijd tussen nu en onze vorige blog maar we hebben alweer voldoende te vertellen. De vorige blog eindigt in Greymouth, een plaats aan de westkust. Hier zal ik dus ook weer verder gaan met ons avontuur…

Na een nacht met constante regenval zijn we de volgende ochtend verder gereden naar Frans Josef. Tijdens de rit daar naartoe hebben we onderweg een tussenstop gemaakt in Hokitika. Deze plaats ligt aan de westkust waar veel Jade wordt gevonden. Deze steen wordt veel in de Maori cultuur gebruikt en zie je ook veel in sieraden. Toen we hier weer wilden vertrekken werd er op onze ruit van de camper geklopt… Vanuit buiten werden we aangestaard door Frank en Linda die ook een rondreis maken door Nieuw Zeeland vanuit het zuiden naar het noorden. De omgekeerde route van ons. We wisten wel van elkaar dat we tegelijk in Nieuw Zeeland zouden zijn maar om elkaar dan ook spontaan tegen te komen is toch wel bijzonder… Na de folders te hebben omgeruild van de plaatsen waar wij al naartoe zijn geweest en wat zij hadden bezocht reden we verder naar Frans josef. De route er naartoe liep door een ‘regen’woud. We snappen nu ook waarom de westkant van het Zuidereiland hoofdzakelijk een regenwoud is… Het regent er namelijk veel en langdurig. De natuur die je ervoor terug krijgt is de regen in elk geval wel waard. Frans Josef ligt zelf ook in het regenwoud en het bijzondere aan deze plaats is dat er ook een gletsjer ligt. Dit is één van de best bereikbare gletsjers in Nieuw Zeeland en wie zouden wij niet zijn als we daar niet op zouden gaan… De volgende ochtend hebben we een ochtend hike gedaan op de gletsjer. Helaas met af en toe een regenbuitje maar dat mocht de pret zeker niet drukken. Na deze tocht hebben we ons prima vermaakt in de spa om weer even op te warmen. Ik, Sietske kwam alleen na de ontspanning tot de conclusie dat ik mijn zooltjes nog in de schoenen had laten zitten die we tijdens de gletsjer hike aan hadden van de organisatie… Uiteraard waren deze schoenen alweer aan de volgende groep meegegeven en heeft iemand anders ook een middag kunnen genieten van mijn comfortabele steunzooltjes… In de avond kreeg ik ze gelukkig wel weer terug :)

Na dit hele avontuur zijn we via de westkust doorgereden over de Haastpas naar Queenstown. Een erg mooie route waarbij we het regenwoud zagen veranderen in een bergzaam gebied en de witte besneeuwde toppen steeds duidelijker zichtbaar werden. Elk gebied in Nieuw Zeeland verbaasd ons weer… Alles is hier gewoon mooi.

In Queenstown hebben we direct de dag erna de adrenaline wat opgekrikt. In de ochtend hebben we een tocht met de Shotoverjet gemaakt op de Shotover rivier. Één ding is zeker koffie/espresso kan niet op tegen een tochtje met die jetboot… Met zo’n 90km per uur vlieg je over de rivier waarbij je soms nog eens het landschap met 360 graden uitzicht langs ziet komen… Na deze boot vonden we echter dat er nog wel wat adrenaline bij kon en zijn we daarna gaan raften. De tocht er naartoe was echter wel een dodenmansrit. We reden namelijk door Skippers Canyon. Dé gevaarlijkste weg van Nieuw Zeeland (staat wereldwijd in de top 10)die alleen geschikt is voor 4x4 auto’s… Wij reden in een bus met daarachter nog een aanhangwagen met 4 raftboten erop. De details van de rit bespaar ik jullie verder haha, die vertel ik thuis wel ;)

De rafttour was in elk geval zeker de moete waard samen met de tour er naartoe. De rivier werd oorspronkelijk ook gebruikt tijdens de goudkoorts doordat hier goud werd gevonden. Gelukkig mag het gebied daar de komende 30 jaar niet meer voor gebruikt worden. Dus jullie hebben nog 30 jaar de tijd om daar te gaan raften haha ;)

Na onze adrenaline dag hebben we vanmorgen een iets rustigere tour gemaakt, een 4x4 tour met een Jeep. Deze tour ging naar een gebied waar onder andere veel scenes zijn gefilmd van Narnia, X-men en Lord of The Rings. Het leuke was dat ze op dit moment bezig waren met het filmen van de Hobbit waardoor we zelfs een stuk decor hebben gezien van de nieuwe filmset die we dan ook graag met jullie delen ;) Na deze tour zijn we langs de historische brug gereden waar mensen kunnen bungy jumpen… Na een paar mensen te hebben zien springen in combinatie met angstaanjagend gegil hebben we besloten dat nog maar even niet te doen… Dus wie weet binnenkort ;)

Op dit moment zitten we in Te Anau. Morgen gaan we de doubtful Sound bezoeken met een cruise inclusief een overnachting. Over dat avontuur en hopelijk vele anderen vertel ik jullie weer een volgende keer…

Groetjes

Sietske en Edwin!

• 25 November 2011 - 10:17

Kenneth:

Siets, het ziet er allemaal weer prachtig uit! Kom je nog wel terug? ;-)

• 25 November 2011 - 10:38

Sietske Van Der Meij:

Het is dat de vlucht op 4 november door gaat naar Fiji... ;)

• 25 November 2011 - 10:38

Sietske Van Der Meij:

*december

• 25 November 2011 - 11:22

Anja En Paul Boer:

ik vind jullie toch wel een paar bikkels hoor. Niets is te gek of te gevaarlijk, maar jullie zien en beleven wel ontzettend veel. Geniet er van

• 25 November 2011 - 11:53

Francien En Kees:

Vooral die tocht over die dodenweg lijkt ons redelijk bloedstollend.... Gelukkig dat je dat bungyjumpen nog even overslaat. Maar wij zijn niet verbaasd als jullie dat alsnog gaan doen. Dat hoort er toch wel bij hè. Want daar moet ook een foto van in jullie reisverslag. Jullie nieuwe foto's zijn ook weer gaaf! Nu moet er toch wel weer wat meer zon komen voor jullie verdere belevenissen, dat zou leuk zijn. Wij zijn inderdaad blij dat wij niet alles weten. Nou hier is ook geen zon hoor. De mist is voorbij, het gaat hier de komende dagen flink spoken wordt gezegd maar je weet het nooit hier. Veel plezier met de volgende etappe! Tot mails!!

• 25 November 2011 - 12:05

Arjan En Amelia:

Een druk programma, maar zo zien jullie wel veel van nieuw-zeeland. Wel bijzonder dat jullie Frank en Linda zomaar tegen kwamen. Zo te zien vermaken jullie je wel. De foto's zijn erg mooi. Hier is trouwens alles oke, ook met de gerbil gaat het goed. Nog veel plezier de laatste week Nieuw-zeeland en dan op Fiji aan de speculaas en pepernoten. Als ze dat niet hebben nemen jullie maar een lekker kommetje kava als troost.

• 25 November 2011 - 12:19

Emilie:

Hebben jullie ook nog een beetje rust? Haha! Wat een verhalen. Leuk om te lezen en geniet er nog lekker van.

• 25 November 2011 - 12:50

Rebecca:

ha siets en edwin, wat heerlijk om weer even bij te lezen en de nieuwe foto's te bewonderen! Geniet nog van de tijd die komen gaat! liefs van ons!

• 25 November 2011 - 12:56

Muriël:

Hey! Prachtige verhalen! En die dodemansrit, dat is waar ook, geweldig hè?! Heb je Mossburn de groetjes gedaan van mij?! En jullie gaan toch de Doubtful Sound doen? Ik ben heel benieuwd, moet een geweldige tocht zijn! Geniet ervan, en ik zie weer uit naar jullie volgende verhaal ;-)
    Vele groetjes uit Ommen

• 25 November 2011 - 19:30

Vincent:

JALOERS!!!
    Mooie foto trouwens van Edwin in de Gletsjer.

Veel plezier verder.

Gr,

Vincent

• 26 November 2011 - 08:33

Sandra En Guus:

Hallo Sietske en Edwin,
    Wat leuk om te lezen dat jullie ook de Doubffull Sound gaan doen. Wij zitten inmiddels ook in Marapouri en morgen begint onze dagtocht. Vandaag hebben we de route naar Millford Sound gereden.
    Leuke verhalen trouwens.

Veel plezier

• 26 November 2011 - 20:28

Zus:

dat waren toch al twee knipoogkes met een verhaal dat ik liever achteraf hoor. hahahaha hier knalt het regelmatig van de vuurwerkbommen vandaar dat ik nog een sms stuurde, ik sliep toch niet. Ben je die grote vrachtwagen als tegengekomen ? en al een tasmanian devil gespot?
    Uiteraard erg mooie foto's, leuk leuk. Je kan ook goed zien dat het tegen de zomer aanloopt daar.

• 27 November 2011 - 16:02

Eveline:

Nu ik nog meer verhalen en foto;s heb gezien .......wil ik al helemaal ook ooit een keertje naar Niew Zeeland! Wouw wat fantastisch en dan volg ik gewoon jullie programma :) Maareh jullie moeten wel weer terugkomen hoor :) Liefs xx Eef

• 28 November 2011 - 09:11

Annemieke En Joost:

Hoi `reisgenootjes`

Wij hebben op de 27ste een prachtige kayaktoer gemaakt op de milfordsounds en een klein stuk van de milfordtrack gelopen. Het was echt prachtig weer. De toer begon om 7 uur, dus het was ook heerlijk rustig.
    Nu (de 28ste) staan we op een kleine camping in de buurt jack´s blowhole. Hopelijk is julie doubtful ervaring net zo bijzonder geweest.....ik neem aan van wel.

Wie weet komen we elkaar weer tegen!!!

Groetjes Joost en Annemieke

• 30 November 2011 - 21:45

Maud:

Hoi Sietske,

Super om al jullie avonturen te mogen lezen. Klinkt fantastisch!

Groetjes Maud (ANWB)