4 steden en 76 uur trein verder - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Sietske Meij - WaarBenJij.nu 4 steden en 76 uur trein verder - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Sietske Meij - WaarBenJij.nu

4 steden en 76 uur trein verder

Door: Sietske

Blijf op de hoogte en volg Sietske

08 Februari 2015 | Rusland, Jekaterinenburg

Hallo,

Zoals de titel al verraad hebben wij al aardig wat uren trein gehad maar we zijn nog niet eens op de helft...

Na een wat lastige start (met behulp van de ns) kwamen we aan in Amsterdam. De rit van Delft naar Amsterdam verliep wat stroef door koperdiefstal... Even dachten we dat dit een voorbode van de reis zou zijn maar niets is minder waar.

Op dag 1 zijn we rechtstreeks naar Berlijn gereisd. Hier hebben we kort de Brandenburger Tor aangetikt voordat we in de volgende trein stapten naar Moskou.

Deze rit duurde totaal 24,5 uur (inclusief 3 uur oponthoud bij de grens met Wit-Rusland). De controle was hier erg streng. Alle paspoorten werden ingenomen en alle tassen moesten open voor controle. Aangezien wij volgepakte backpacks voor 5 weken bij ons hebben zaten we hier niet echt op te wachten... Gelukkig hadden de buren in de coupé naast ons zoveel interessante spullen bij zicht dat ze geen tijd meer hadden om onze tassen binnenste buiten te keren. De buren moesten zelfs de trein verlaten. De trein reed vervolgens weg van het station. Wij dachten in eerste instantie dat ze niet meer mee mochten maar de trein reed naar een grote loods. Hier werden de treinstellen 1 voor 1 opgetild om de wielen te vervangen voor het Russische spoornet. Dit nam ongeveer 1,5 uur in beslag. Een mooi gezicht om te zien. Vervolgens reden wij weer terug naar het station Brest. Hier mochten de zwarte schapen ook weer in stappen. Even waren we bang dat wij nu toch het volgende slachtoffer zouden zijn maar het was tijd voor lunchpauze... De rit ging vervolgens weer verder en die avond kwamen wij laat aan in Moskou.

In Moskou hebben wij de welbekende highlights bezocht. Het Kremlin, rode plein en het museum over de Russische kosmonauten. Moskou is een stad met grote tegenstrijdigheden. Je ziet zowel oude lada's als nieuwe SUV's rond rijden in de stad. Vergeleken met St Petersburg heeft deze stad een redelijk ouderwetse indruk.

Na 2 dagen Moskou zijn we met de sapsan (hsl in Rusland) verder gereisd naar St. Petersburg. Wat een verschil met Moskou! Een leuk centrum waarbij alles op loopafstand ligt. Het is 1 groot openlucht museum met alle gebouwen die door de stad heen staan. Ons hotel lag op slechts 15 minuten lopen van de Hermitage. Leuk detail: doordat we hier op de 1e donderdag van de maand waren konden we gratis naar binnen!
De Hermitage is vergelijkbaar met het Rijksmuseum alleen dan verspreid over nog meer m2. Na 5 uur rondslenteren waren we schilderij moe ;-) Er hingen diverse Nederlandse meesters en op zo'n moment voel je je uiteraard een trotse Nederlander.
Verder hebben we heerlijk rondgeslenterd in de stad doordat je met lopen de mooiste gebouwen tegenkomt.

Na ons verblijf in St. Petersburg hadden we een lange treinrit voor de boeg. 35 uur totaal in de trein naar Ekaterinaburg. Op dit traject hadden wij een gedeelde coupe dus dan is het altijd spannend hoe je medereizigers zijn... Gelukkig hebben wij het prima getroffen met 2 individuele Russen. Met handen en voeten konden we prima met elkaar communiceren. We hebben een Russisch taalgidsje mee wat soms hilarische momenten gaf voor onze medereizigers als wij probeerden een woord uit te spreken. De mensen waren oprecht ontzettend aardig. Al het eten werd met elkaar gedeeld de eerste avond. Uiteindelijk moesten zij niet naar de eindbestemming maar stapten ze onderweg uit.

In de middag op dag 2 kwam onze 'prospect' vragen of wij pizza of sushi wilden bestellen voor de avond waarbij wij elkaar ongelovig aankeken. Om 6 uur zou de pizza dan bezorgd worden. Wij keken direct naar de stops van de trein en zagen dat er om 6 uur een stop van 2 minuten zou zijn... Een pizza blijft een pizza dus dat kun je natuurlijk niet aan je neus voorbij laten gaan. Om 6 uur werden er inderdaad pizza's bezorgd in de trein! Zo slecht is dat leven onderweg dus nog niet ;-) Op voorhand hadden wij een nood voorraad noedels meegenomen maar die konen hoogstwaarschijnlijk weer ingepakt thuis...

Vandaag hebben wij Ekaterinaburg bezocht, een gezellige en bruisende stad langs het spoor richting Irkutsk. Vanavond stappen wij weer voor 2 dagen in de trein richting Krasnoyarsk. Dan gaan we verder richting het koude Siberië en Mongolië.

Als we dan weer wifi tegen komen houden wij jullie uiteraard op de hoogte!

Liefs,
Sietske & Edwin

Ps Paul, een kleine troost we hebben al wat mooie munten voor je verzameld ;-)

Trinette:

Leuk om jullie verslag te lezen. Ik vond Moskou rauwer. Meer stad. Sint Petersbrug echt een openluchtmuseum. Maar zo met de trein heb ik niet gereisd. Lijkt me erg gaaf. Als je terugkomt moet je bij ds. Jan Roskam op bezoek. Die geeft ook altijd met de trein gereisd in Rusland. Maar dan 40 jaar geleden. Zou mooi zijn ervaringen uit te wisselen.

Geniet van alles!

Wanda:

Hihi! Die pizza's zijn geweldig! Maar he, je controle bij Wit-Rusland stelt nog niks voor. Tussen Mongolie en China werden in onze trein zelfs de panelen uit de trein losgehaald om te kijken of er geen tv's ed achter verstopt waren. (en we hadden nog wel de luxere snelle trein). Die stop duurt uur of 5 en je mag niet naar de wc, dus houd daar rekening mee ;-). Ben erg benieuwd hoe jullie Krasnojarsk vinden! Ik vond het echt een gezellige stad! Veel plezier nog!!!!

Ellen:

Wat een leuk verhaal! Veel plezier nog in het koude Siberië en Mongolië!

• 08 Februari 2015 - 19:57

Arjan En Amelia:

Hallo Edwin en Sietske
    Leuk reisverslag. Jullie beleven weer veel avonturen. Alleen jammer dat het tot nog toe niet echt koud wil worden.. Bij jullie is het -7 graden (hier +7 graden). Maar als jullie verder richting het Baikal meer gaan zal het vast wel kouder worden. Veel plezier nog.
    Groetjes en een knuffel van ons en een pootje van Leen.

• 08 Februari 2015 - 20:37

Emilie:

Geweldig om jullie avonturen te kunnen volgen! Jullie zijn pas een week weg en hebben al zo veel meegemaakt! Ik kijk uit naar de avonduren die komen gaan. Heel veel plezier in Siberië en Mongolië.

• 08 Februari 2015 - 22:21

Debora:

Koouuuuuddd!!!! Zó gaaf dat jullie dit doen! Heel veel plezier, geniet en blijf schrijven!
    X Deb

• 09 Februari 2015 - 14:33

Carola:

Weer wat avontuurtjes rijker en er zullen er nog veel komen. Verheug me op het volgende verhaal xxx

• 10 Februari 2015 - 08:58

Kelly En Joost:

Hair Sietske en Edwin,
    Leuk om te lezen wat jullie meemaken.
    Met Leen en de kleine Gerbil alles prima.
    T is een echte knuffellaar :-)
    Zelfs typen is een uitdaging nu er kopjes tegen m'n hand worden gegeven ;-)

Groetjes kelly