Kotszakjes, walvissen, kajakken en pannenkoeken - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Sietske Meij - WaarBenJij.nu Kotszakjes, walvissen, kajakken en pannenkoeken - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Sietske Meij - WaarBenJij.nu

Kotszakjes, walvissen, kajakken en pannenkoeken

Door: Sietske

Blijf op de hoogte en volg Sietske

20 November 2011 | Nieuw Zeeland, Greymouth

De titel klinkt veel belovend naar een nieuw en spannend verhaal… Ik zal je niet teleurstellen, die krijg je ;) Het heeft zich alleen niet allemaal tegelijk afgespeeld hoor…

Vorige week dinsdag (15 november) hebben we ons prima in Wellington een dagje vermaakt met onder andere een bezoek aan het te Papa museum. Dit museum geeft de geschiedenis en de cultuur goed weer dus was zeker een must see voor onze reis. De volgende ochtend vertrok onze boot om 8.35 van Wellington naar Picton, het Zuidereiland. Het eerste halfuurtje was het prima uit te houden op de boot in de baai bij Wellington maar zodra we de open zee op voeren ging het mis… Al snel kregen we hele grote golven waardoor ik (Sietske) moest vluchten naar het midden van de boot. Edwin bleef ‘stoer’ voorin de boot zitten om de golven beter te kunnen bestuderen. Ik deed dat liever met de papieren zakjes die overal te vinden waren (gelukkig). Ik was duidelijk niet de enige want overal op het schip zaten mensen zielig in hoekjes op de grond in de hoop dat het ontbijt weer iets zou zakken… Na ongeveer 2 uurtjes werd de zee al rustiger en trok de lucht weer open. Ik durfde weer bij Edwin te gaan zitten (die ondertussen ook even op en neer naar de wc was gerend…). Het laatste uurtje van de overtocht voeren we door de Marlbourough Sounds, een fjordengebied ten noorden van het Zuidereiland. Gelukkig konden we daar weer volop van genieten :)

Na aankomst in Picton zijn we langs de oostkust omlaag gereden naar Kaikoura. Onderweg kwamen we een zeehonden kolonie tegen waar we een korte stop hebben gemaakt. In Kaikoura zijn we de volgende dag weer de zee op gegaan (gelukkig nu een stuk rustiger) om walvissen te kunnen spotten! De dag ervoor waren alle tochten nog geannuleerd maar wij hadden geluk de volgende ochtend. We hebben 1 potvis gezien, maar daar waren we natuurlijk al heel erg blij mee. Na dit bijzondere avontuur zijn we doorgereden naar Hanmer Springs, een plaatsje in het binnenland tussen de bergen en rivieren. Hier hebben we ons heerlijk vermaakt in de natuurlijke Spa.

De volgende dag (vrijdag) zijn we door het binnenland naar het noorden gereden naar Marahau. Dit dorpje ligt vlakbij het Abel Tasman park. Gister (zaterdag) hebben we in het Abel Tasman park een Kajaktocht gemaakt waar we soms door Zeehonden werden bezocht die onder onze kajak doorzwommen. Na de kajaktour hebben we nog een mooie wandeling gemaakt door het park terug naar het punt waar we door de watertaxi werden opgehaald. In de avond zijn we doorgereden naar Motueka (dit ligt daar ook vlakbij). Eenmaal daar aangekomen op de camping kwamen we Nederlands tegen die we al eerder tijdens de reis hebben ontmoet. Volgens mij achtervolgen ze ons gewoon ;) We hebben heerlijk gezamenlijk op de camping gebarbecued, het echte vakantie gevoel :)

Helaas is dat gevoel vandaag iets minder, toen we vanmorgen vertrokken vanuit Motueka begon het al snel te regenen. Vanuit Motueka zijn we naar Wesport gereden waar we nog een zeehonden kolonie hebben gezien. Vanuit daar zijn we verder naar het zuiden gereden naar Greymouth. Onderweg hebben we nog een stop gemaakt bij de pancake rocks. Dit zijn rotsen die net op gestapelde pannenkoeken lijken.

Nu zitten we in Greymouth in ons campertje waarbij de regen op het dak tikt… Heeft ook weer iets gezelligs natuurlijk :) Als het beter weer wordt gaan we in de komende week de Frans Josef gletsjer bezoeken. Tot nu toe hebben we altijd geluk gehad met het weer dus we mogen niet klagen…

Ik ga nu lekker koken en Edwin gaat zijn Maori gezichtsuitdrukkingen nog maar eens oefenen ;)

Leuk om al jullie reacties te lezen op de voorgaande blogs!

Kiwi groetjes van
Sietske en Edwin

• 20 November 2011 - 09:17

Rebecca:

wat een heerlijk verhaal weer! hopelijk klaart het snel weer op! zo'n boottochtje met hoge golven heb ik ook liever niet hahahaha maar dat kajakken is wel superdik zeg, zeker als je dan ook nog bezoek krijgt van zeehonden!! en die potvis, wow, meid echt geweldig! ben jaloers!!!! Heel veel plezier nog de komende tijd, ik zit nu lekker brak op de bank, gisteravond ladiesnight gehad, 950 dames over de vloer..... erg lange maar wel hele gezellige dag geweest! veel liefs uit mistig nederland! Rebecca

• 20 November 2011 - 11:37

Ellen:

Superleuk verhaal weer! Goede keuze dus om toch naar het Abel Tasman NP te gaan. :-) Hoop heel erg voor jullie dat het weer opklaart, zodat jullie de gletsjer kunnen beklimmen. Gaan jullie dan een heli-hike doen? Schijnt heel mooi te zijn. Milo en Maui missen jullie trouwens wel hoor. Ze zitten de hele dag stil in een hoekje en ik word gelukkig helemaal niet lastig gevallen door 2 katten die nu in m'n benen hangen.. Veel plezier nog en tot het volgende verhaal!

• 20 November 2011 - 12:21

Francien En Kees:

Dit is helemaal te gek, de foto's zijn ook prachtig. Zo'n staart van een walvis zie je zo vaak op tv maar dit is echt. Wat jullie uitgestippeld hebben op de kaart is nu allemaal werkelijkheid,Heerlijk dit soort belevenissen.Nou nog even de regen weg. Het is geen vakantie waar je bruin van wordt maar misschien wel op Fiji.Hier is de mist compleet. Het zat potdicht vannacht, al een paar dagen trouwens. Maar het is niet koud. Nou groetjes en nog veel meer avonturen beleven! Tot het volgende verslag. Heel benieuwd. Ons!!!!!

• 20 November 2011 - 13:50

Carola:

Walvissen,bootje,hoge golven......komt me bekend voor!!!! Gelukkig hebben jullie nog een walvis gezien (mooi he). Gelukkig hadden jullie voor de rest wel mooie ervaringen. verheug me alweer op je volgende verhaal. :D
    xxx

• 20 November 2011 - 18:22

Arjan En Amelia:

Hoi Sietske en Edwin,

Goed te horen dat jullie heelhuids op het Zuidereiland terecht zijn gekomen na een turbulente overtocht. De foto's zijn in ieder geval weer veelbelovend. Vooral de wegwijzer vinden we erg apart met o.a. 16.376 km naar Parijs, dit maakt snel duidelijk dat jullie toch wel ver van huis zijn en dat het water andersom de afvoerput in kolkt. Wij maar denken dat jullie helemaal niets hebben met een buscamper, tot onze stomme verbazing lezen we ineens dat jullie Nieuw Zeeland gaan verkennen met een buscamper!!! Wij denken dat dit een toegevoegde waarde is aan jullie vakantie en dit camperen naar meer smaakt. Na regen komt zonneschijn en zal het zeker weer genieten worden van deze fijne vakantie. Groetjes uit het grijze mistige kikkerlandje.

• 20 November 2011 - 18:46

Susan:

Heeee daar !!!! Wat een mooi verhaal weer ! Leuk om te lezen zeg ! Ondanks het misselijke gevoel op de boot, wel vermakelijk om te lezen ;-)
    Mijn contract is verlengd tot 1/9, helemaal blij dus !!!!!! Genietse daar !
    X

• 21 November 2011 - 08:04

Trinette:

Lieve mensen,

Wat een reis! Geweldig! Met die regen bof je nu toch maar met het campertje. Ik heb geen medelijden met jullie.

• 21 November 2011 - 15:02

Muriël:

Pfff, wat krijg ik weer een heimwee... Wat is Nieuw Zeeland toch mooi hè?! Geniet ervan (ook een beetje extra voor mij ;-)). Ik ben nu al benieuwd naar jullie fotoboek straks!
    Vele groetjes, ook van Akke Menno en natuurlijk een knuffel van Yaïrah!

• 21 November 2011 - 23:38

Zus:

zozozo dat ziet er allemaal errug gaaf uit. en dan die potvis , is nu achtergrond op mijn comp , uiteraard.
    en dat mooie blauwe water, zucht, hier al 2 dagen erg mistig morgen ook waarschijnlijk we zien geen barst.
    verjaardag was leuk en verlang er naar je weer te zien. en die wegwijzer das vaag.

• 22 November 2011 - 13:16

Anouk:

Wauw wat een foto's!!! waarom was ik ook alweer niet uitgenodigd?? ;)
    Altijd erg leuk die reisverslagen